Rakyat Malaysia Paling Banyak Berhutang | Aceh Uri.co.id

Aceh Uri.co.id

Menu

Rakyat Malaysia Paling Banyak Berhutang

Foto Rakyat Malaysia Paling Banyak Berhutang

aceh.Uri.co.id, KUALA LUMPUR – Kajian Indeks Sentimen Pelabur Manulife (MISI) Malaysia menyebutkan 68 persen rakyat di negara itu dibebani dengan hutang yang cukup besar.

Seperti diberitakan Utusan Online, Jumat (4/3/2016) Ketua Pegawai Eksekutif Manulife Holdings Bhd., Mark O ‘Dell mengatakan, angka tersebut menunjukkan tahap beban hutang yang ditanggung saat ini cukup tinggi dan sangat mengkhawatirkan.

“Dengan keadaan keuangan yang tidak menentu dan keadaan perkembangan ekonomi yang melamban, individu harus menguruskan serta mengatur pergerakan keuangan mereka untuk keluar dari beban hutang yang terlalu banyak,”

Menurutnya, hutang rakyat negara ini sebagian besarnya dari belanja keperluan hidup sebanyak 60 persen, bayaran sewa rumah (44 persen) dan sekolah anak-anak (37 persen).

“Lebih membimbangkan lagi, kebanyakan daripada hutang yang ditanggung bersifat jangka panjang dengan satu perempat daripada mereka yang berhutang tidak dapat membayarnya selama tiga tahun atau lebih,” kata Mark O ‘Dell.

Selain daripada kelemahan dalam menguruskan wang simpanan, 74 persen individu yang diteliti menyatakan mereka seharusnya melakukan pe­rancangan dengan lebih baik, sementara 28 persen menyatakan mereka seharusnya lebih aktif dalam mengkaji kembali kemampuan mereka dan 27 persen menyesal kerana mempunyai terlalu banyak melakukan penarikan tunai.

Kajian soal hutang ini berdasarkan pada 500 kali konferensi pers antara lain di Hong Kong, China, Taiwan, Jepun, Singapura, Malaysia, Filipina dan Indonesia.

Sebanyak 89 peratus responden Malaysia memantau perbelanjaan mereka secara tetap, sementara 44 persen membelanjakan 70 persen atau lebih daripada pendapatan bulanan mereka setiap bulan yang menunjukkan mereka tidak memantau perbelanjaan untuk berhemat. (uri/wi/ovi/ovianti/DNN)

Komentar

Jadilah orang pertama yang memberikan komentar!

Aceh Uri.co.id